Nagroda Bronze Prize w kategorii Projektowanie Architektoniczne
Metamorfoza sali lekcyjnej w szkole dla niewidomych
Jest to naprawdę piękne pomieszczenie z multisensoryczną kombinacją materiałów i tekstur, kapsuł zapachowych i elementów oświetleniowych, zapewniających otoczenie, które dla dzieci z wadami wzroku i niepełnosprawnościami jest zapewne niezwykle stymulujące. Świetny pomysł!
Julie Payette
Kategoria uczestnika: Firma 11 – 100 pracowników
Nazwa firmy: Creative Crews
Lokalizacja: Szkoła Redemptorystów dla Niewidomych w Pattaya
Zespół: Puiphai Khunawat Ekkachan Eiamananwattana
Źródło zdjęć: Creative Crews
Projekt powstał w wyniku rozmów z nauczycielami zainteresowanymi zapewnieniem nowego środowiska edukacyjnego niezbędnego do pełnej realizacji programu. Głównym celem jest przyswojenie przez wszystkich uczniów podstawowych umiejętności potrzebnych do przyszłego życia poza szkołą. Musi istnieć możliwość elastycznego dostosowania obiektu, gdyż szkoła przyjmuje uczniów z różnym stopniem upośledzenia wzroku i niepełnosprawności. Budynek jest typową żelazobetonową konstrukcją ze standardowymi prostokątnymi pomieszczeniami. Nowy obiekt został zaprojektowany jako multisensoryczny sześcian – zainstalowany w miejscu dotychczasowej biblioteki – z wykończeniem będącym dynamiczną kombinacją materiałów i tekstur. W ramach realizacji programów nauczania poprzedzającego naukę alfabetu Braille’a, dawną bibliotekę
i przylegający do niej balkon przekształcono w nowy, multisensoryczny obiekt dla dzieci. Istniejącą balustradę balkonu zastąpiono perforowaną ścianą z otworami świetlnymi, w które można wsunąć „kołeczki edukacyjne”. Wewnątrz pomieszczenia wszystkie sześć powierzchni przystosowano do kontaktów interakcyjnych. Dzieci poruszają się po czterech ścianach, realizując program nauczania służący kształceniu zmysłów. Kształcenie zmysłu dotyku zaczyna się od najbardziej podstawowych kształtów, potem dochodzą relacje rozmiarów, tekstura i waga,
a na koniec bardziej złożone kształty, takie jak zwierzęta. Oprócz rzeczy przewidzianych w programach nauczania poprzedzającego naukę alfabetu Braille’a dzieci uczą się rozpoznawać potencjalne zagrożenia, na jakie mogą natknąć się w codziennym życiu. We współpracy ze specjalistą od zapachów zaprojektowano kapsułki zapachowe do nauki rozpoznawania zapachów, np. ognia, dymu, ulatniającego się gazu itp. Specjalista od dźwięku dokonał obuusznych nagrań dźwięków różnych środowisk, pozwalających stymulować percepcję świata przez uczniów. Oświetlenie zostało zaprojektowane tak, aby umożliwić ćwiczenie i stymulowanie wzroku u dzieci słabo widzących. Podłoga jest pokryta wykrywanymi dotykiem literami alfabetu Braille’a, literami tajskimi, angielskimi i cyframi służącymi do nauki podstaw alfabetu Braille’a. Projekt ma służyć jako efektywny kosztowo prototyp, którego celem jest stworzenie solidnych podstaw rozwoju i prosperowania jednostek.
W 2022 r. projekt został również z powodzeniem zastosowany w przypadku niewidomych uczniów szkole dla osób niepełnosprawnych w Shenzhen
w Chinach.