Spektakl „Byk” - Śląskie Miraże Art Fest
26 lipca, 2024 19:00

Spektakl „Byk” - Śląskie Miraże Art Fest

pckul | Pszczyńskie Centrum Kultury W. Jagiełły 1, 43-200 Pszczyna
Organizator: Fundacja Miraże

WYDARZENIE ORGANIZATORA ZEWNĘTRZNEGO
Zapraszamy na spektakl "Byk" (Szczepan Twardoch, Robert Talarczyk) otwierający kolejną edycję trzydniowego festiwalu - Śląskie Miraże Art Fest
Zawiódł każdą kobietę, która go kochała. Rozczarował przyjaciół, rodzinę i swojego jedynego syna. Cały jest z kłamstwa. Robert Mamok (tytułowy Byk), mężczyzna pozornie niezniszczalny, zmaga się z rodzinnymi tajemnicami i medialnym skandalem, na skutek wypadku, który sprowokował pod wpływem alkoholu. Czy prawda go wyzwoli?

„Byk” to drugi po „Pokorze” tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in „Króla”, „Morfiny” i „Dracha”. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie: mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

"Roboczku, pōdź sam yno do ōpy, dej licko. Robert, powiedz księdzu wierszyk. Taki zdolny, ale leniwy. Panie Robercie, mistrzu, zapraszamy! Panie Robercie, czy to pan jest na tych zdjęciach? Czy pan jest pod wpływem narkotyków? A teraz przed państwem Robert Mamok, skandalista i prowokator! Panie Robercie, może pan coś powie po śląsku…? Robert, musisz mówić o swoich emocjach. Nie możesz się bać swoich emocji, Robert. Tato, jesteś tam? Tato! Robert, skurwysynu, jak mogłeś mi to zrobić? Robert, myślisz, że oni nas widzieli razem? Taki stary, a taki głupi. Tak bardzo się na panu zawiedliśmy, panie Robercie."

REALIZATORZY:
TEKST: Szczepan Twardoch
REŻYSERIA: Robert Talarczyk, Szczepan Twardoch
SCENOGRAFIA: Marcel Sławiński
MUZYKA: Aleksander Nowak
OBSADA: Robert Talarczyk

GŁÓWNY PRODUCENT:
STUDIO teatrgaleria

KOPRODUCENCI:
Fundacja Teatru Śląskiego „Wyspiański”
Teatr Łaźnia Nowa
Instytut im. Jerzego Grotowskiego

PARTNER:
Teatr Korez

TWÓRCY:

Szczepan Twardoch – pisarz, autor powieści „Morfina”(2012), „Drach” (2014), „Król” (2016), „Królestwo” (2018) czy „Pokora” (2020), przełożonych na kilkanaście języków. W jego literackim dorobku znajdują się również „Wielki Grunwald” (2010), „Wieloryby i ćmy” (2015), zbiór opowiadań „Ballada o pewnej panience” (2017) oraz felietonów „Wielkie Księstwo Groteski”(2021). Nagrodzony między innymi Paszportem „Polityki”, Brücke Berlin-Preis, Nagrodą Czytelników Nike, Nagrodą Fundacji im. Kościelskich czy ostatnio literacką nagrodą EBRD za tłumaczenie „Króla” w przekładzie Seana Gaspera Bye’a. Na podstawie tej ostatniej powieści powstał serial, który miał premierę w telewizji Canal+, a którego Twardoch był współscenarzystą i współtwórcą formatu. Przygotował również adaptację „Pokory” dla Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, gdzie powstał spektakl w reżyserii Roberta Talarczyka (2021). Mieszka w Pilchowicach na Górnym Śląsku.

Robert Talarczyk - reżyser, aktor, dramaturg. Ślązak. Od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. Jest również dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” dedykowanego wykluczonym. Realizował spektakle na kilkunastu scenach w kraju (m.in. Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu czy Teatr Żydowski w Warszawie). Poetyka jego teatru jest czytelna także poza granicami kraju – kilkakrotnie reżyserował sztuki na scenach Teatro Astra i Fondazione Teatro Piemonte Europa w Turynie, współtworzył także nagradzany polsko-czesko-słowacko-węgierski spektakl „Intercity”, który miał swoją premierę w Pradze. Chętnie współpracuje z debiutującymi dramatopisarzami – jako pierwszy realizował na scenie teksty Artura Pałygi („Testament Teodora Sixta”), Weroniki Murek („Sztuka mięsa”) i Zbigniewa Rokity („Nikaj”). Zrealizował m.in. „Miłość Fedry” S. Kane, „Niezidentyfikowane szczątki ludzkie” B. Frasera, „Żyda” A. Pałygi, „Piątą stronę świata” K. Kutza, „Sztukę mięsa” W. Murek, „Dracha” i „Pokorę” Sz. Twardocha, „Krzyk według J. Kaczmarskiego” czy „Nikaj” Z. Rokity. We wszystkich przenoszonych na scenę opowieściach, zarówno tych współczesnych, jak i klasycznych, chce zwrócić uwagę widzów na to, co z pozoru najprostsze i błahe. Widać to szczególnie w jego spektaklach poświęconych Śląskowi i Ślązakom („Cholonek”, „Piąta strona świata”, „Western”, „Wujek.81. Czarna ballada”, „Drach”, „Pokora”, „Nikaj”) podnoszących tematykę śląskiej mitologii, tożsamości i historii, docenianych za mówienie o uniwersalnych problemach językiem codzienności i lokalności, zrozumiałym dla każdego widza. Laureat Nagrody im. Wojciecha Korfantego, przyznawaną przez Związek Górnośląski wybitnym postaciom i instytucjom zasłużonym dla Górnego Śląska w 2019 i Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” w 2021.

Marcel Sławiński – pracuje dla teatru, filmu i telewizji. W swoim dorobku ma wiele różnorodnych, znaczących i prestiżowych obrazów filmowych, które odniosły sukces międzynarodowy. Od wielu lat pracuje z Katarzyną Sobańską w najbardziej rozpoznawalnym duecie scenograficznym, mając na koncie wiele wspólnych realizacji filmowych i teatralnych nagradzanych na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Sukcesem duetu jest Oscar (w kategorii najlepszy film obcojęzyczny) „IDA” Pawła Pawlikowskiego (Jednocześnie za scenografię otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni nagrodą główną za scenografię, Nagrodę Indywidualną za scenografię na Festiwalu Filmów Fabularnych Gijon). Realizacje filmowe, m. in.: „Młyn i Krzyż” Lecha Majewskiego (Nagroda Główna za scenografię oraz Polską Nagrodę Filmową – „Orzeł” za scenografię), „W Ciemności” Agnieszki Holland (Nagroda Główna za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), „Jesteś Bogiem” w reż. Leszka Dawida, „Zjednoczone Stany Miłości” w reż. Tomasza Wasilewskiego (Srebrne Lwy 2016 w Berlinie). Nagroda za scenografię na festiwalu filmowym Ostenda), „Zimna Wojna” reżyseria Paweł Pawlikowski (film nagrodzony Złotą Palmą, Cannes 2018). Współpracuje również z licznymi teatrami oraz ma na swoim koncie wiele realizacji telewizyjnych („Olivier” reż. Magdalena Piekorz, musicalowy spektakl zrealizowany na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie, „Pod Presją” reż. Maja Kleczewska, „Skutki uboczne” Zelenki w reż. Leszka Dawida – spektakl otrzymał nagrodę główną Grand Prix w tym również za scenografię na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie 2014). Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej. Wykładowca na Wydziale Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz na Wydziale Malarstwa (Pracownia Scenografii) Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Aleksander Nowak – komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną, sporadycznie sięgając także po środki elektroniczne. Istotne miejsce w jego twórczości zajmują opera i dramat pisane we współpracy z współczesnymi pisarzami. Jest autorem takich kompozycji jak „Space Opera” (libretto: Georgi Gospodinov), „Spoon River” (na podstawie poezji Edgara Lee Mastersa, we współpracy z Adamem Dudkiem), „ahat ilī – Siostra bogów” (libretto: Olga Tokarczuk), „Drach. Dramma per musica”, „Syrena. Melodrama aeterna, „Pokora. Dramma giocoso” (libretta: Szczepan Twardoch) oraz „lo firgai” – (libretto własne na podstawie opowiadania „Maska” Stanisława Lema). Otrzymał wyróżnienia t.j. „Koryfeusz Muzyki Polskiej” (w kategorii Osobowość Roku 2021 oraz Wydarzenie Roku 2020), Nagroda Fonograficzna „Fryderyk” 2021, Doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich 2021, Nagroda Kulturalna Miasta Krakowa i Onetu „O!lśnienia” 2021, „Paszport Polityki” 2018 czy „Gwarancja Kultury” 2011. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz University of Louisville, USA. Obecnie jest profesorem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z zakresu kompozycji, instrumentacji i współczesnej notacji muzycznej. Od września 2020 jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Partytury jego utworów publikuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 

MEDIA O SPEKTAKLU:

PRZEMEK GULDA / WP.PL
Przyjechali ze Śląska i do krwi gryzą rękę, która ich karmi. Twardoch i Talarczyk bezpardonowo obrażają w swoim najnowszym spektaklu, „Byku” w Teatrze Studio, warszawską publiczność i - szerzej - polską elitę społeczną. A ta głośno bije im brawo.

ŁUKASZ DREWNIAK / WYBORCZA.PL:
Świetny monodram. Przyzwoity teatr popularny. Popis aktorski. Męski temat. Kilka ważnych odpowiedzi na proste pytania. Tylko tyle i aż tyle.

LESZEK BUGAJSKI / WPROST:
Monolog napisany przez Twardocha robi duże wrażenie emocjami, które są w nim wypowiedziane i tym, jak jego bohater odkrywa swoje zagubienie w świecie. Bo całość to jest kolejna wersja opowieści o powrocie syna marnotrawnego, który wraca w rodzinne strony, by znaleźć ukojenie, by dotknąć swoich korzeni, choćby nie ukazały mu one nigdy całej prawdy.

__________

Bilety 70 / 80 PLN

Skanuj kod QR
Kategoria wiekowa
Wszystkie

Skip to content